Wat is NAP (Nationale Auto Pas)?
Als je een tweedehands auto gaat kopen, dan kom je misschien het begrip NAP tegen. De afkorting NAP staat voor Nationale Auto Pas, maar wat betekent dat eigenlijk en waar dient het voor? NAP was in het verleden, sinds 1991, een instantie die als onafhankelijke organisatie informatie verzamelde over de kilometerstanden van auto’s. Inmiddels is deze taak overgenomen door de RDW. In dit artikel kun je lezen waarvoor de NAP gebruikt wordt, waarom dit nodig is en wat je als bedrijf of particulier met de NAP kunt doen.
Kilometerstanden
De NAP controleerde de kilometerstand van een auto. De kilometerstand werd daarvoor op afgesproke momenten bijgehouden, bijvoorbeeld als een auto voor onderhoud naar een garage moest of bij een APK. Tegenwoordig gebeurt dat nog steeds, maar dan onder toezicht van de RDW. Alle RDW erkende bedrijven zijn verplicht om de kilometerstanden van auto’s en bedrijfsauto’s op bepaalde momente te registreren. Ze worden opgeslagen in een database. Op vrijwel elk moment dat een auto bij een RDW erkend bedrijf aanwezig is, moet de tellerstand worden opgenomen.
Fraude
De NAP is in het leven geroepen om fraude met kilometertellers te voorkomen. Als de kilometerstand regelmatig wordt genoteerd, dan kan er snel worden gesignaleerd of er geknoeid is met de kilometerteller van een auto. Voornamelijk bij oudere auto’s is het interessant om de kilometerteller terug te draaien. Daardoor kan de auto jonger overkomen dan dat deze in werkelijkheid is. Het terugdraaien van de kilometerteller is sinds 2014 bij wet verboden, maar toch heeft naar schatting ongeveer 2 procent van de auto’s in Nederland een teruggedraaide kilometerteller. Het is voor jou als koper belangrijk om te weten of de kilometerstand klopt en of er geen sprake is van fraude. Als dit het geval is, dan is de kans dus groot dat je meer kosten aan het onderhoud van de auto hebt en dus bedrogen uitkomt.
Tellerrapport
Om er als koper achter te komen of de kilometerstand van de auto ook de daadwerkelijke stand is, kun je tellerrapport opvragen. Dit doe je via de website van de RDW. De eigenaar van het voertuig, zowel als particulier als bedrijf, kan een tellerrapport aanvragen bij de RDW. Daarmee kan hij aantonen dat de kilometerstand een eerlijke stand is en dat er niet met de auto geknoeid is. Het tellerrapport toont "Logisch" als de tellerstand ieder opname moment is opgelopen. Dit rapport kan dus gebruikt worden om zekerheid te bieden aan de koper van de auto. De koper kan ook zelf contact opnemen met de RDW om te controleren of de kilometerstand juist is.
Garantie?
Een tellerrapport is niet 100% waterdicht. Ook als een tellerrapport logisch is, kan de kilometerteller steeds zijn teruggedraaid tot net boven het vorige geregistreerde kilometeraantal. Tegelijkertijd kan een tellerstand onlogisch zijn, omdat in oudere auto's een teller zat die tot 99.999 kon meten. Na 99.999 kilometer schoot de teller weer terug naar 0. Kijk daarom altijd naar het complete plaatje en doe eventueel een aankoopkeuring.
Geïmporteerde auto's
Wellicht heb je weleens gelezen dat veel geimporteerde auto's een teruggedraaide tellerstand hebben. Veel geimporteerde auto's komen uit Duitsland en daar is op dit moment nog geen soortgelijk "NAP" systeem dat de RDW kan inzien. Om die reden kan de RDW niet nagaan of de tellerstand in Duitsland al is teruggedraaid. Dit probleem is overigens niet alleen relevant voor auto's uit Duitsland, maar voor vrijwel iedere geïmporteerde auto. Let daarom bij aanschaf van een geïmporteerde auto extra goed op de staat waarin de auto verkeert. Heeft de auto slechts 50.000 kilometer op de teller, maar een compleet versleten interieur, dan moet er een belletje gaan rinkelen.
Hier leggen we je uit hoe je kunt zien of een auto geïmporteerd is.