Waarom krijg je bij de ene autosloperij meer vergoeding dan bij de andere?
Wie zijn auto naar de sloop wil brengen, zal waarschijnlijk het maximale resultaat uit de verkoop willen halen. Toch kunnen de prijzen, zeker percentueel gezien, best flink verschillen. Een absoluut verschil van 25 euro lijkt natuurlijk niet veel, maar op een vergoeding van 100 euro is dit maarliefst 25%. Enerzijds heeft dit prijsverschil te maken met marktfactoren, zoals de waarde van ijzer en de waarde van (specifieke) onderdelen van bepaalde merken. Anderzijds is het goed mogelijk dat je voor precies dezelfde auto, op precies dezelfde dag, een ander vergoeding krijgt bij een andere autosloperij. Waar dat aan ligt? Wij leggen het aan je uit.
Er bestaat geen vaste vergoeding
Om een vooroordeel gelijk uit de wereld te helpen: er bestaat niet zoiets als een vaste vergoeding voor sloopauto's. Om verschillende redenen verschilt de vergoeding, bij wijze van spreken, van dag tot dag. Stijgt de ijzerprijs enorm hard? Dan kan het zomaar zijn dat je volgende week een paar tientjes meer krijgt.
Waarom krijg je bij de ene autosloperij meer dan bij de andere autosloperij?
Omdat er geen vaste vergoeding bestaat, kunnen en mogen bedrijven met elkaar concurreren. Voor het ene bedrijf is de ene auto net wat meer waard dan voor het andere bedrijf. Dat komt omdat ieder bedrijf andere afspraken heeft met andere handelspartners. Ze sluiten contracten voor een bepaalde periode, waardoor ze bijvoorbeeld langer aan een bepaalde ijzerprijs vast zitten. Ook de ophaalafstand speelt een rol, omdat het maken van meer kilometers, meer kosten met zich mee brengt. Tenslotte zijn er gespecialiseerde bedrijven die voor auto's van specifieke merken net wat meer willen betalen dan de concurrent.
En wat is dan een normale prijs?
De prijs van een sloopauto varieert van enkele tientjes tot een paar honderd euro. Is de ijzerprijs goed? Reken dan op minimaal 100 euro voor een sloopauto. Soms loopt de prijs zelfs op tot 250 euro. Echter, het kan ook voorkomen dat de ijzerprijs niet zo goed is. In zo'n geval kan de vergoeding dus een beetje tegenvallen en bijvoorbeeld 50 euro zijn.
Moet ik wachten tot de ijzerprijs goed is?
De ijzerprijs fluctueert, maar we zien (meestal) geen enorme stijgingen van dag tot dag. Bovendien hebben (grotere) autosloperijen vaste afspraken en contracten met hun handelspartners, waardoor hun vergoeding gedurende een bepaald termijn ongeveer hetzelfde zullen zijn. Ook zullen zij, om de bedrijfsvoering niet te laten stagneren, hun sloopauto's niet blijven stapelen als de ijzerprijs tijdelijk minder goed is. Niemand weet precies wat er met de ijzerprijs gebeurt. Om die reden is het dus voor jou als autobezitter ook niet verstandig om te wachten tot de ijzerprijs stijgt. Een stilstaande auto kost geld, want je betaat elke maand de kosten van je autoverzekering en de wegenbelasting. De paar tientjes verschil die een maand wachten je op kunnen leveren, leveren je onder aan de streep niets op.