Waarom neemt het aantal sloopauto's in Nederland af?
In 2000 werden er in Nederland zo'n 325.000 auto's gesloopt. Ruim twintig jaar later is dat aantal afgenomen tot minder dan 160.0000. Een daling van maar liefst 40%. Hoe kan het dat er steeds minder auto's gesloopt worden? Wij leggen het aan je uit.
Redenen waarom het aantal auto's dat gesloopt wordt afneemt
Er zijn meerdere redenen aan te wijzen die leiden tot een afname van het aantal sloopauto's in Nederland. We hebben ze voor je op een rij gezet:
- De gemiddelde leeftijd bij sloop stijgt: in 2004 was een personenauto die gesloopt werd gemiddeld 14,6 jaar oud, terwijl deze in 2020 gemiddeld 19 jaar oud was. Eind 2023 lag de gemiddelde leeftijd volgens de ARN op 19 jaar en 7 maanden.
- Het aantal auto's dat geëxporteerd wordt stijgt: terwijl het aantal auto's dat gesloopt wordt daalt, stijgt het aantal auto's dat geëxporteerd wordt. In 2000 werden er nog geen 150.000 auto's geëxporteerd. In 2020 waren dat er meer dan 300.000. Wil je daar meer over lezen? Hier lees je hoeveel auto's er jaarlijks geëxporteerd worden.
- Minder nieuw verkoop: de laatste jaren is het aantal nieuw verkocht auto's flink afgenomen. In 2018 werden er nog zo'n 440.000 nieuwe auto's op Nederlands kenteken gezet, terwijl dat er in 2023 nog maar zo'n 310.000 waren.
Minder sloopauto's betekent dat een betere vergoeding?
Schaarste is een factor die van invloed is op de waarde van een object. Meer vraag bij een beperkt aanbod leidt tot een hogere prijs. Echter als het aanbod daalt, maar ook de vraag daalt, dan zal er misschien wel geen effect zijn. Bovendien zijn er nog veel meer factoren die de waarde van een sloopauto beïnvloeden, zoals de ijzerprijs, de waarde van en vraag naar tweedehands auto onderdelen, het merk en model auto en het bouwjaar. Je sloopauto is, relatief gezien, daarom niet per definitie meer waard dan 10 of 20 jaar geleden alleen omdat er minder sloopauto's zijn.