Korte geschiedenis van de auto als voertuig
Over de geschiedenis van de auto zijn vele boekeng geschreven. Het is onmogelijk om in dit artikel een goed overzicht te geven van alles wat de auto-industrie van allereerste idee tot de jongste technologie heeft beïnvloed en doorgemaakt, maar laten we eens kijken naar wat indrukwekkende feiten uit de allereerste jaren van de geschiedenis van de auto als voertuig.
Voorspelling die uitkwam
Misschien heb je al weleens gehoord dat de Duitse ingenieur Carl Benz in 1883 een machinefabriek opstartte, waar in 1885 de eerste viertaktmotor naar buiten rolde. Op 26 januari 1886 reed hij ermee door Mannheim om octrooi aan te vragen voor zijn "voertuig met gasmotorbedrijf". Als je denkt dat Benz de eerste was die over zelfrijdende voertuigen na had gedacht, zal het volgende feit je verbazen. In het begin van de dertiende eeuw, voorspelt de Engelse geleerde Roger Bacon dat we in staat zouden zijn om "karren te bouwen die kunnen bewegen en voortbewegen zonder te worden geduwd of getrokken door een dier". Ongeveer 630 jaar voor de ontdekking van Benz voorzag Bacon al dat de mensheid zoiets als een auto zou gaan ontwikkelen. Helaas voor Bacon was de denker in eigen tijd niet bijzonder geliefd om zijn wetenschappelijke voorspellingen en werd hij, naar bekend, minimaal tweemaal gevangengezet.
De eerste lange autorit werd gemaakt door een vrouw
Carl Benz heeft natuurlijk flink geoefend, en reed wat heen en weer door Mannheim, maar het was zijn vrouw Bertha Benz die in 1888 achter het stuur zat tijdens de eerste noemenswaardige autorit. Samen met haar twee zoons, 13 en 15 jaar reed ze in de motorwagen van Mannheim naar Pforzheim. Haar ritje in de "paardloze koets" zorgde voor een doorbraak van de automobiel. Het verhaal gaat dat de vrouw van Benz onderweg twee noodreparaties moest uitvoeren. Eenmaal prikte ze haar hoedenspeld een verstopte brandstofleiding door, en eenmaal repareerde ze een in tweeën gebroken ontsteking met haar kousenband.
De eerste 40 jaar
De ontdekking van Benz en de heldendaad van zijn vrouw stonden niet op zichzelf. Meerdere ontwikkelaars werken aan de komst van wat we nu de auto noemen. We zetten de meest bekende voor je op een rij:
- 1894: De eerste dieselmotor is een feit, ontwikkeld door Rudolf Diesel.
- 1898: Louis Renault komt met zijn eerste auto.
- 1899: De Oostenrijkse zakenman Jellinek komt met de eerste Mercedes. Ook hierin speelt een vrouw een rol. De auto is vernoemd naar zijn dochter.
- 1899: In Rüsselsheim wordt gebouwd aan de eerste auto van Opel. De auto draagt de naam ‘System Lutzmann’, vernoemt naar de toenmalige directeur autoproductie.
- 1903: Oprichting van de Ford Motor Company. De eerste auto uit de Ford-stal is de Ford Model A. Dat is 10 jaar nadat oprichter Henry Ford in 1893 een eencilindermotor ontwikkeld. Drie jaar later, in 1896 ontwikkelt hij een quadricycle, waarmee hij s ’nachts bij wijze van test door de omgeving toert. Een 4-wielig voertuig dat het midden houdt tussen een motorfiets en een open auto.
- 1904 : Rolls-Royce komt met haar eerste model voor het luxe segment. De auto werd ontwikkeld door Rolls-Roys eigenaar Henry Royce onvrede over de tweedehands Decauville die hij het daarvoor had gekocht. Voordat het bedrijf begon met het produceren van auto’s was actief als producent van vliegtuigmotoren.
- 1929: BMW produceerde zijn eerste auto: de BMW 3/15, waarbij de 15 staat voor het aantal PK. Daarvoor, sinds de start in 1912 was BMW actief als bouwer van vliegtuigmotoren en remmen voor spoorwegwagens.
Een nieuwe hoofdstuk in geschiedenis van de auto?
In aanloop naar 2030, op een haar na 100 jaar later dan BMW 3/15 werd geïntroduceerd, staat de auto-industrie voor een grote gezamenlijke uitdaging. Met een CO2 reducering van 35% als grootste uitdaging. Dat is te weinig zeggen klimaatonderzoekers. Dat is te veel zegt de auto-industrie, die zich opmaakt om met nieuwe pioniers innovaties te ontwikkelen waarmee nieuwe hoofdstukken aan de geschiedenis van de auto als voertuig kunnen worden toegevoegd.