Auto met roest verkopen, hoe doe je dat?
Dat auto's roesten is een feit, ze zijn immers veelal gemaakt van ijzer, maar de ene auto roest veel harder dan de andere. Het laten repareren van roest is vaak een dure aangelegenheid, waar niemand op zit te wachten. We hebben het dan niet per se over de kleine roestplekjes op je deur of sierlijsten, maar over het repareren van rotte dragende delen. Deze dragende delen van jouw auto spelen een belangrijke rol als het gaat om jouw veiligheid. Om die reden worden de kokerbalken, dorpels en ophangdelen extra goed gecontroleerd tijdens een APK. Teveel roest is - logischerwijs - een reden voor afkeuring. Is jouw auto afgekeurd om die reden? Dan wil je misschien van de auto af. Het repareren gaat veelal gepaard met hoge kosten, waardoor dat niet altijd rendabel is. Maar wie wil nou een auto met roest kopen? Wij helpen je op weg.
Wie wil jouw auto met roest kopen?
Jouw auto met roest is uiteraard minder waard dan een vergelijkbare auto zonder roest. Toch zijn er altijd gegadigden die jouw auto willen kopen:
- De klusser: het herstellen van roest is een kostbare en tijdrovende aangelegenheid. Meestal moet er gelasd worden. Gelukkig hebben sommige mensen de capaciteiten om én vinden ze het leuk om roest te repareren. Met het repareren van roest gaat vooral tijd gepaard, waardoor de kosten bij een garage hoog uitvallen. De materiaalkosten zijn meestal laag. Zet jij jouw auto te koop? Dan is de kans groot er een klusser aan je deur komt, omdat hij jouw auto relatief goedkoop kan herstellen. Op die manier kan hij relatief gezien een auto kopen of een zakcentje bijverdienen.
- De handelaar: ondanks dat het laten herstellen van roest gepaard gaat met hoge kosten, zal de handelaar altijd geïnteresseerd zijn in een goed geprijsde auto. Is het rendabel om de auto te laten opknappen? Dan is het een interessante auto voor de handelaar.
- De autosloperij: is jouw auto zo verroest en oud dat het niet meer rendabel is om de auto te laten repareren? Dan kun je altijd nog bij de autosloperij terecht. Een autosloperij koopt auto's in allerlei staten, dus ook afgekeurde auto's en sloopauto's met roest.
Hoe bereik je een koper?
Een klusser vind je meestal alleen door jouw auto te adverteren op een online marktplaats. Kies je voor die mogelijkheid? Dan is de kans groot dat je ook benaderd wordt door (buitenlandse) handelaren. Neem je genoegen met een lagere vergoeding? Een handelaar of autosloperij kun je ook direct bereiken. Pak je telefoon en bel naar verschillende bedrijven in de buurt óf rij een rondje langs verschillende autobedrijven en autosloperijen in de buurt. Ben je van plan om een nieuwe auto te kopen? Dan kun je er ook voor kiezen om je auto in te ruilen. Meer informatie over het verkopen van je auto lees je hier.
Hoeveel kost het om roest te laten repareren?
Die vraag is eigenlijk niet te beantwoorden, omdat het erg afhankelijk is van de hoeveelheid roest. Een klein plekje laten reparen, bijvoorbeeld door middel van spotrepair, kost maximaal een paar honderd euro. Echter, als een groot deel van jouw dragende delen verroest is, kun je rekenen op een flinke rekening van honderden tot soms wel 2000 euro.
Hoe kun je roest voorkomen?
Ondanks dat je roest nooit helemaal kunt voorkomen, is de kans op roest kleiner als je je auto goed onderhoudt. Roest ontstaat op plekken die daar kwetsbaar voor zijn. Auto's die beschadigd zijn, zijn vatbaarder voor roest. Heb je schade gereden en laat je die niet repareren? Dan is de kans groot dat er op die plek op den duur roest ontstaat. Ook plekken waar vocht, bijvoorbeeld water en modder, achterblijft, zijn gevoeliger voor roest. Hoe vaker en beter deze plekken schoongemaakt worden, hoe kleiner de kans is dat er roest ontstaat. Rij jij in een gebied waar veel zout gestrooid wordt? Was je auto dan nog vaker. Je auto is hier niet goed op voorbereid.
Zijn er auto's die vaker roesten dan anderen?
Die zijn er zeker. GTÜ analyseerde meer dan 6,5 miljoen auto's die bij hun werden aangeboden voor een voertuigkeuring. Uit hun gegevens blijkt dat de Ford Transit, Lada 4x4 (Niva), Seat Alhambra, Ford Galaxy, Suzuki Jimny en Baleno, Daihatsu Cuore, Opel Vectra, Subaru Legacy en Ford Ka het vaakst worden getroffen door roestproblemen. Ongeveer 13% van de 3,5 miljoen oudere auto's die zijn geanalyseerd, had te maken met roestproblemen. Wil dat zeggen dat nieuwe auto's niet meer roesten? Nee dat niet. Roest komt tegenwoordig wel minder voor, maar je kunt het nooit helemaal voorkomen.